"Het was avond en de provinciale weg naar Apeldoorn was slecht verlicht toen er plotseling iemand op een brommer zonder licht de weg overstak. Onze buurman probeerde nog met een ruk aan het stuur de man te ontwijken, maar knalde toen met hoge snelheid tegen een boom.” Tipgever Karin heeft de aanrijding gelukkig overleefd. We spreken haar voor ons onderzoek naar Verkeersveiligheid.
Wij waren al de derde auto op rij die tegen die boom knalden
Het ongeluk gebeurde toen Karin 10 jaar was. Ze zat achterin bij haar buurman en buurvrouw. “Ik kan het nu navertellen, maar de man die overstak werd helaas toch geraakt en was op slag dood en de buurvrouw die voorin zat liep zwaar hersenletsel op door de harde klap tegen de boom. Geen idee hoe het afgelopen zou zijn als die grote boom er niet had gestaan.” Het bleek niet de eerste keer dat dit gebeurde. “We werden opgevangen door mensen van de boerderij die aan de weg staat en wij waren al de derde auto op rij die tegen die boom knalden.”
N-wegen 'levensgevaarlijk'
Op provinciale wegen als deze gebeuren regelmatig ongelukken. Eén op de vijf verkeersdoden valt op N-wegen, vooral in de avond of ’s nachts. “Het zijn uiterst gevaarlijke wegen met onverwachte bochten. Levensgevaarlijk”, vindt Nelly Vollebregt, voorzitter van de Vereniging Verkeersslachtoffers. Zelf raakte zij ernstig gewond nadat zij op de racefiets frontaal werd geschept door een negentienjarige bestuurder die werd afgeleid door zijn mobieltje.
Om N-wegen veiliger te maken en fatale botsingen met bomen te voorkomen, worden langs allerlei wegen in het land bomen gekapt die dicht langs de weg staan. Nelly is geen voorstander van bomenkap, hooguit als de weg heel smal is en inhalen daardoor een probleem wordt. Maar bij de meeste provinciale wegen, die breder zijn, ziet zij juist een averechts effect. “Als je bomen weghaalt is de kans juist groter dat er met hogere snelheid gereden gaat worden. Omdat het zicht ruimtelijker lijkt, word je aangemoedigd om je snelheid te verhogen. En dat moet zeker niet gebeuren.”
De bomen zijn volgens Nelly niet de oorzaak van het probleem. Waar het werkelijk om gaat: het rijgedrag. “Wij weten dat eenzijdige ongevallen vaak gebeuren door een te hoge snelheid. Of na inname van alcohol, drugs of lachgas en door bellen en appen achter het stuur.”
Door die bomen weg te halen, pak je niet het rijgedrag aan, vindt Nelly. “Wij zien dat het gedrag overmoedig is, vooral van jongeren. De snelheid die vereist is moet je aanhouden voor je eigen veiligheid en ook voor de veiligheid van je medemens. Daar zit de crux. En dat moet je aanpakken!” Ook is het maar de vraag of het kappen van bomen wel in verhouding staat tot het aantal ongelukken. “Je kunt niet alle bomen weghalen om enkele ongevallen te voorkomen. Dat is niet in verhouding tot de maatregel die je treft. Ik zou dan eerst een onderzoek willen zien waaruit blijkt dat bomenkap wel de maatregel is die je moet toepassen.”
Om privacy-redenen is de naam Karin gefingeerd.