"Het was avond en de provinciale weg naar Apeldoorn was slecht verlicht toen er plotseling iemand op een brommer zonder licht de weg overstak. Onze buurman probeerde nog met een ruk aan het stuur de man te ontwijken, maar knalde toen met hoge snelheid tegen een boom.” Tipgever Karin heeft de aanrijding gelukkig overleefd. We spreken haar voor ons onderzoek naar Verkeersveiligheid.

Wij waren al de derde auto op rij die tegen die boom knalden

Karin

Het ongeluk gebeurde toen Karin 10 jaar was. Ze zat achterin bij haar buurman en buurvrouw. “Ik kan het nu navertellen, maar de man die overstak werd helaas toch geraakt en was op slag dood en de buurvrouw die voorin zat liep zwaar hersenletsel op door de harde klap tegen de boom. Geen idee hoe het afgelopen zou zijn als die grote boom er niet had gestaan.” Het bleek niet de eerste keer dat dit gebeurde. “We werden opgevangen door mensen van de boerderij die aan de weg staat en wij waren al de derde auto op rij die tegen die boom knalden.”

N-wegen 'levensgevaarlijk'

Op provinciale wegen als deze gebeuren regelmatig ongelukken. Eén op de vijf verkeersdoden valt op N-wegen, vooral in de avond of ’s nachts. “Het zijn uiterst gevaarlijke wegen met onverwachte bochten. Levensgevaarlijk”, vindt Nelly Vollebregt, voorzitter van de Vereniging Verkeersslachtoffers. Zelf raakte zij ernstig gewond nadat zij op de racefiets frontaal werd geschept door een negentienjarige bestuurder die werd afgeleid door zijn mobieltje.

Kap van bomenrij langs de weg

“Een mensenleven gaat boven een bomenleven”

Gekapte bomen, ook langs wegen, moeten binnen 3 jaar vervangen worden door nieuwe bomen. Maar dat gebeurt niet altijd. “Als ik na 3 jaar die plek controleer, vraag ik me af...

Om N-wegen veiliger te maken en fatale botsingen met bomen te voorkomen, worden langs allerlei wegen in het land bomen gekapt die dicht langs de weg staan. Nelly is geen voorstander van bomenkap, hooguit als de weg heel smal is en inhalen daardoor een probleem wordt. Maar bij de meeste provinciale wegen, die breder zijn, ziet zij juist een averechts effect. “Als je bomen weghaalt is de kans juist groter dat er met hogere snelheid gereden gaat worden. Omdat het zicht ruimtelijker lijkt, word je aangemoedigd om je snelheid te verhogen. En dat moet zeker niet gebeuren.”

Bomenkap protest afbeelding

Protest tegen bomenkap provinciale wegen: kale wegen zijn 'vrijbrief om te scheuren'

Er vallen veel verkeersslachtoffers op provinciale wegen. Een op de vijf doden komt om op N-wegen. Helpt bomenkap op de verkeersveiligheid te verbeteren?

De bomen zijn volgens Nelly niet de oorzaak van het probleem. Waar het werkelijk om gaat: het rijgedrag. “Wij weten dat eenzijdige ongevallen vaak gebeuren door een te hoge snelheid. Of na inname van alcohol, drugs of lachgas en door bellen en appen achter het stuur.”

Door die bomen weg te halen, pak je niet het rijgedrag aan, vindt Nelly. “Wij zien dat het gedrag overmoedig is, vooral van jongeren. De snelheid die vereist is moet je aanhouden voor je eigen veiligheid en ook voor de veiligheid van je medemens. Daar zit de crux. En dat moet je aanpakken!” Ook is het maar de vraag of het kappen van bomen wel in verhouding staat tot het aantal ongelukken. “Je kunt niet alle bomen weghalen om enkele ongevallen te voorkomen. Dat is niet in verhouding tot de maatregel die je treft. Ik zou dan eerst een onderzoek willen zien waaruit blijkt dat bomenkap wel de maatregel is die je moet toepassen.”

Om privacy-redenen is de naam Karin gefingeerd.

Oproep

Er is veel discussie over het gevaar van bomen die dicht langs de weg staan. Heb jij een ongeluk meegemaakt waarbij je tegen een boom bent gebotst? Of ben je familie, vriend of collega van iemand die zo’n ongeluk niet heeft overleefd en wil je je verhaal delen?

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.