“Er is een DIXI, maar er is geen mogelijkheid tot het wassen van de handen. We rijden in de voedingsindustrie, dus hygiëne is uiterst belangrijk.” Dit meldt een vrachtwagenchauffeur aan Stichting Chauffeursnieuws. Dit online transportplatform verzamelt meldingen van chauffeurs over bedrijven waar ze moeten laden en lossen, maar waar ze geen gebruik kunnen maken van het toilet of waar de wc’s hartstikke vies zijn. Tot nu toe staan er 54 bedrijven op de lijst.
Zo meldt een chauffeur: “Vuile toiletten: daar stuur ik mijn hond zelfs niet in.” Een andere chauffeur zegt: “Deze week werd mij als vrouw de toegang tot het toilet geweigerd, en bosjes of andere opties had men ook niet . Echt een ramp en waardeloos voor een vrouw.”
Vrachtwagenchauffeur: “Verplicht buiten staan wachten bij het aanmelden. Geen enkele voorziening voor chauffeurs. Vraag je ‘mag ik naar de wc?’, krijg je het antwoord: ‘Hou het maar op of doe het maar in je broek’.”
85 procent: te weinig voorzieningen door corona
Uit een enquête die De Monitor in samenwerking met vakbonden CNV Vakmensen en FNV Transport en Logistiek heeft uitgezet onder bijna duizend chauffeurs blijkt dat 85 procent van de vrachtwagenchauffeurs vindt dat er door de corona-crisis te weinig voorzieningen zijn in Nederland. 78 procent zegt dat er te weinig toiletten zijn, 64 procent te weinig douches en 81 procent ervaart een tekort aan eet- en drinkgelegenheden. Zo antwoordt meer dan de helft met “nee” op de vraag of je bij de klant koffie of thee kunt pakken.
In oktober trokken werkgeversorganisaties Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vakbond CNV al aan de bel: de sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, zo vinden zij. Toen in het voorjaar de horeca dicht moest vanwege de coronamaatregelen, konden truckers op veel plekken langs de snelweg niet meer terecht voor een kopje koffie of een warme maaltijd. Ook werden chauffeurs niet overal met open armen verwelkomd en konden ze soms niet eens naar de wc of hun handen wassen. Dat lijkt nu dus op meer plekken weer te gebeuren.
Fundamentele Basisrechten
Stichting Chauffeursnieuws is een petitie gestart die inmiddels 659 keer is ondertekend. “Het gaat om fundamentele basisrechten: chauffeurs en chauffeuses moeten gebruik kunnen maken van schone, degelijke sanitaire voorzieningen bij laad- en loslocaties,” zegt voorzitter Aschwin Cannoo. “Dit probleem is ernstig. In april bijvoorbeeld (tijdens de intelligente lockdown, red.) kon het zijn dat truckers soms drie dagen niet aan vers water konden komen. Dit kan niet. Chauffeurs en chauffeuses zijn ook mensen. Ik doe echt een oproep aan bedrijven: zorg voor goede (schone) sanitaire voorzieningen voor chauffeurs.” Cannoo publiceert de namen van bedrijven die het goed doen en die van bedrijven die de wc’s op slot houden voor truckers.
Kamervragen
Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) heeft eerder dit jaar vragen gesteld aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over het tekort aan voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs. Hij vroeg haar onder meer of het wenselijk is dat beroepschauffeurs in hun cabine een afhaalmaaltijd moeten opeten, sinds de wegrestaurants dicht zijn. Zij heeft in de beantwoording laten weten dat zij geen uitzondering gaat maken voor truckers, omdat ze binnen de geldende maatregelen een afhaalmaaltijd kunnen eten. Wel roept ze wegrestaurants en tankstations op om hun sanitaire voorzieningen open te houden voor chauffeurs.
Kijk hier onze uitzending terug over de werkdruk onder vrachtwagenchauffeurs.