Een klein spionnetje in je e-mail die je mailgedrag in de gaten houdt. Een stukje software die precies bijhoudt of je je mail wel leest. Het bestaat. Gisteren bleek uit onderzoek van Reporter Radio dat zorgverzekeraars hier gebruik van maken. Luister hieronder de uitzending terug en klik hier als je het nog eventjes rustig wilt nalezen
Zorgverzekeraars houden hun klanten in de gaten via de mail
Nu luidt de vraag: hoe wapen je jezelf hier tegen? Wij zetten het voor je op een rijtje.
De boosdoener
Eerst even een stukje uitleg: de boosdoener is een bijgevoegd plaatje van 1 bij 1 pixel, een piepkleine afbeelding dus. Deze afbeelding staat op de server van de verzender van de e-mail en wanneer je, je e-mail opent wordt deze automatisch gedownload. Op dat moment wordt het tijdstip van openen en het IP-adres (het adres van je pc op het internet) geregistreerd. En zo weet de verzender of jij je mail hebt gelezen. Dit trucje is niet nieuw: onlangs bleek ook dat DUO dit deed en eigenlijk zit deze software bijna wel in elke nieuwsbrief verstopt. Marketeers, nieuwsbriefschrijvers en allerlei andere partijen maken hier al sinds jaar en dag gebruik van.
De oplossing
De gemakkelijkste manier om deze trackers te blokkeren, is om er voor te zorgen dat afbeeldingen niet meer automatisch gedownload worden. Maak je gebruik van bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird, dan hoef je je geen zorgen te maken. Deze e-mailcliënts houden automatisch externe afbeeldingen tegen. In Gmail kun je bij de instellingen ervoor kiezen dat ook hier afbeeldingen niet automatisch gedownload worden:
- Druk op het tandwieltje rechtsboven in Gmail en vervolgens op instellingen;
- In het algemene tabblad, degene waar je in bent en scroll naar afbeeldingen;
- Druk op het knopje met weergeven van externe afbeeldingen eerst vragen.
Ook op je Android-telefoon kun je er in Gmail voor zorgen dat externe afbeeldingen niet meer automatisch gedownload worden:
- Druk linksboven in de app op de drie streepjes;
- Scroll naar beneden en kies instellingen;
- Selecteer het e-mail account dat van toepassing is;
- Scroll opnieuw naar beneden om afbeeldingen te selecteren;
- Druk op het knopje met weergeven van externe afbeeldingen eerst vragen.
Ook op de iPhone kun je dit doen:
- In de instellingen druk je op mail;
- Zoek naar berichten;
- Druk op de switch externe afbeeldingen laden, zodat deze uitstaat.
Het enige nadeel van dit alles is, dat je nieuwsbrieven of andere e-mail niet meer prettig leesbaar zijn, want je ziet de plaatjes dus niet. En als je er dan toch voor kiest om de afbeeldingen te downloaden, dan wordt de tracking pixel alsnog opgehaald van de server. Wanneer je een afzender vertrouwt kun je bij de binnenkomende e-mails, adressen ook ‘whitelisten’. Dit staat bovenaan de nieuwe e-mail. Je kunt dan drukken op het knopje met afbeeldingen van klaas@klaasmail.nl (bijvoorbeeld) altijd weergeven.
Je kunt ook nog zogenaamde extensies installeren in je webbrowser om zo trackers te blokkeren in Gmail. Voor Chrome en voor Firefox is er de applicatie: Ugly Email. En voor Chrome is er ook nog PixelBlock. Na het installeren van een van deze applicaties, zie je een oogje bij je e-mail wanneer er geprobeerd wordt je leesgedrag te tracken. Het enige nadeel is dat deze extensies niet elke vorm van tracking blokkeren.
Clicktracking
Er is namelijk nog een trucje. Sommige e-mails bevatten links naar bepaalde websites. Je wilt bijvoorbeeld de aanbieding bekijken op de website van je plaatselijke supermarkt. Je wordt dan niet meteen doorgestuurd naar de website, maar je wordt eerst, zonder dat je het ziet, doorgelinkt naar een ander webadres. Daar wordt razendsnel de tijd, je locatie en je besturingssysteem geregistreerd. Clicktracking heet dit. Wat je hier tegen kunt doen is gewoon zelf naar de gewenste pagina surfen.
Zelf gegevens opvragen
Ben je benieuwd of bepaalde partijen door middel van tracking-software je gegevens hebben verkregen en welke gegevens dit dan zijn? Je kunt je hierbij gewoon beroepen op de privacywetgeving, de AVG en je gegevens opvragen. Op de site van de privacy-waakhond, de Autoriteit Persoonsgegevens leggen ze uit hoe je dat moet doen.