Precies waar veel jongeren komen, in bushokjes en op stations, hangen nog steeds gokreclames. Terwijl cijfers tonen dat het nog niet goed gaat met gokverslaving.
In felle rode letters flitsen de letters voorbij. “Gokje wagen?”, schijnen de letters over het stationsplein van Hilversum. “Meer dan een getal”, luidt een advertentie van een ander casino op hetzelfde plein. En daar niet alleen. Ook in bushokjes, bij tramhaltes, in winkelstraten hangen de advertenties. Precies waar kwetsbare spelers komen: scholieren en studenten.
Voetballers die gokken
Nog steeds die reclames dus, terwijl de politiek er al zo lang vanaf wil. Al sinds online gokken legaal is, in oktober 2021, zijn Nederlanders bedolven onder reclames. Een hakkende Wesley Sneijder, gokkende voetbalanalisten. Orgastische confetti-kanonnen. Reclames die ook geregeld juist aantrekkelijk bleken voor jongeren, zoals een rappende Donnie. Terwijl jongeren gevoelig zijn voor gokverslaving.
En de eerste resultaten klinken ook zorgelijk. Het aantal aangemaakte accounts op goksites steeg naar 860.000, zo blijkt uit recente cijfers van de kansspelautoriteit (KSA), die de goksector moet controleren. En jongeren zijn oververtegenwoordigd, terwijl de bedoeling juist is hen te behoeden voor gokverslaving. Deze zorgen waren voor minister Weerwind (Rechtsbescherming) reden om in te grijpen in de reclames. Geen rolmodellen meer en pas na 22:00 gokreclames op tv.
Onfatsoenlijk
Maar waarom hebben we dan nog wel reclames in bushokjes? Omdat het mag, zegt de kansspelautoriteit. Tegen straatadvertenties bestaat nu nog geen verbod. “Dus handhaven we daar niet op,” laat een woordvoerder weten. Wel hebben grotere gokpaleizen zoals Kansino, Betcity, Toto of Holland Casino besloten niet meer op straat te adverteren. Zij zijn lid van brancheverenigingen en besloten tot zelfregulering.
Maar gokbedrijven buiten de branchevereniging mogen dus wel doorgaan. En zo kan het dat een goksite zoals "711", een casinosite "777" of de website "Circus" nog steeds overal te zien is in advertenties. Pas op 1 juli, als het totaalverbod ingaat, zullen ook deze bedrijven moeten ophouden met hun advertenties.
Het zijn dus de laatste uitingen. Terwijl iedereen weet dat dit soort advertenties onwenselijk zijn. “Je zou kunnen zeggen dat het onfatsoenlijk is”, zegt Feite Hofman, voorzitter van vereniging van gokverslaafden Agog. “Ware het niet dat ik de andere gokbedrijven ook onfatsoenlijk vind. Maar het mag.”
En de gokbedrijven zelf? Die stellen dat zij zich juist achtergesteld voelen. Eerst mochten de eerste bedrijven met licenties, waaronder ook staatsdeelnemingen Toto en Holland Casino, stevig adverteren. De nieuwe, kleinere goksites konden dit toen nog niet. Nu wel, dus nemen zij hun kans.
Voor de kansspelautoriteit is het allemaal gelijk, zelfregulering of niet. “We hanteren het beginsel: gelijke monniken gelijke kappen”, aldus de woordvoerder.
Maar dus tot 1 juli, want dan moet het klaar zijn. Ook in de bushokjes.