Gokreclames mogen niet meer, maar wat is er te doen tegen influencers die je verleiden tot gokken?
“Whoo, ik heb de mega!“, joelt influencer Brian Christopher tegen de camera. Kleurige letters springen in beeld op de gokautomaat naast hem.
“En natuurlijk gebeurt het hier”, zegt hij er snel erachteraan. “Bij Plaza Casino!”
Winnen in 9 minuten
Influencer Christopher doet dit vaker. De Canadees reist casino’s langs, laat zien hoe hij speelt op de slots en trakteert kijkers op enorme wisten die hij uit een gokautomaat weet te halen.
En dat scoort. Op zijn YouTube-kanaal staan veel meer ervaringen, vaak met hem lachend in beeld met stapels bankbiljetten. Het filmpje waarin hij na pakweg negen minuten de 'mega' van pakweg 10.000 euro wint, trekt in paar dagen tijd meer dan 100.000 kijkers.
Al spelend legt hij uit dat je soms door moet gokken, ook als je achter elkaar verliest want het kan zomaar omslaan in winst. Likes en wervende reacties eronder doen de rest. ‘"Gefeliciteerd!" en "ik ga ook daar spelen’", staat er onder filmpjes te lezen.
Reclame, maar dat heeft niet iedereen door
Gewoon werving dus, waar de maker aan verdient. Het gebeurt alleen op een manier die zorgen baart bij de Nederlandse kansspelautoriteit (KSA). “Natuurlijk is dit reclame, alleen heeft niet iedereen dat door”, laat een woordvoerder van de waakhond weten.
En hoewel Christopher een Canadees is die filmt in een Amerikaans casino, hoeft het daar niet bij te blijven. Zo spelen influencers zoals hij soms ook op online gokplatforms. En die flitsende sites zijn soms gewoon vanuit Nederland te bezoeken. Dat is illegaal, dat wel, maar internet is vaak vrij genoeg om er toch te kunnen spelen.
Zelfs Nederlandse influencers zouden gokken kunnen aanprijzen. Nu sinds 1 juli dit jaar gewone reclames op tv en in bushokjes verboden zijn, komt er ruimte voor alternatieven.
De regels tegen influencers
Dus wat kan Nederland daartegen beginnen? “We kennen ze, maar we kunnen hier niks aan doen”, laat de kansspelautoriteit weten over de Amerikaanse filmpjes. Want ze zijn buitenlands en richten zich niet specifiek op de Nederlandse markt.
Maar dat is anders als een influencer of een aangeprezen goksite zich richt op Nederlanders, bijvoorbeeld met een knop waarmee je via Ideal je speeltegoed opwaardeert. Dan kan de waakhond boetes uitdelen. “Dan weet je dat het voor Nederlanders is.”
Zo zijn er meer maatregelen. Stel dat een vlogger op TikTok een filmpje deelt van een succesje bij bijvoorbeeld Unibet. Dan mag dat in theorie, dit is een goksite met een Nederlandse vergunning.
Maar als dat filmpje ook wordt gezien door kijkers van onder de 24 jaar, dan mag het weer niet. Minstens 95 procent van de kijkers moet ouder zijn. En die bewijslast ligt bij de makers. "Zij moeten aantonen dat ze alleen die groep hebben bereikt”, aldus de woordvoerder van de kansspelautoriteit.
Als een gokaanbieder zich daar niet aan houdt, krijgt die de boete of gaat in het ergste geval op zwart.
Kom naar mijn cursus en word rijk
Vooralsnog lijkt vooral die leeftijdseis te werken. Zo stopte Betcity vorige maand al met affiliates (verwante verkopers), omdat de kans te groot is dat ook jongeren de aanbiedingen zien. Ook Holland Casino zegt niet meer samen te werken met andere partijen die hun casino promoten.
Staatsdeelneming Toto is nog niet gestopt, maar heeft dit soort samenwerkingen wel gepauzeerd. Het risico dat ze ook jongeren bereiken, is te groot.
Hierdoor hoor je niet zo snel Nederlandse influencers te zien die je lachend tonen hoe je bij Holland Casino de jackpot pakt. Wel zijn er subtielere voorbeelden. Zo beloven sommige Nederlandse websites hoe je rijk kan worden met online casino’s. Inclusief tips hoe een fruitautomaat werkt. Al verleiden deze websites je ook om andere investeringen te doen, zoals in cryptomunten, waar je volgens de makers gierend rijk van zal worden.
En zo gaat de gokwereld ook over in de wereld van financiële influencers, die gouden bergen beloven als je maar doet wat zij adviseren. De waakhond KSA ziet die ook voorbijkomen en zegt samen op te trekken met de autoriteit Financiële Markten, want de gevaren zijn gelijk: oplichting ligt op de loer.
Pointer Checkt dook ook in de wereld van financiële influencers en ontrafelde een deel van hun verdienmodel. Hoe zij te werk gaan? Kijk hiervoor naar onze video op YouTube.