In Waalwijk verschijnt de een na de andere logistieke blokkendoos in het groen. Buurtbewoner Marijke ervaart veel hinder van deze nieuwbouw van grote distributiehallen. Niet alleen door het heien, maar ook door de toegenomen verkeershinder.
“Ik woon vlak bij de snelweg”, zegt Marijke uit het Brabantse Waalwijk.” Aan de andere zijde van de snelweg ligt een industrieterrein met daaromheen weilanden. Die zijn ze nu aan het vullen met distributiecentra.”
Verrommeling
We spreken Marijke voor ons onderzoek naar de uitbreiding van grote distributiecentra. Er komen steeds meer grote opslagloodsen in het land, vaak in de vorm van grote blokkendozen. Het College van Rijksadviseurs trok eind 2019 al aan de bel. Als de minister niet meer regie zou nemen, zou het tot ‘verrommeling’ van het landschap leiden en een afname van het groen, luidde de boodschap.
Vrachtwagens
Dit is iets waar Noord-Brabant mee worstelt. In deze provincie staan heel wat grote XL- en XXL-distributiecentra (met een oppervlakte groter dan 20 of 40 duizend vierkante meter). Dit vanwege de nabijheid van mainport Rotterdam en de geschikte uitvalsbasis naar Duitsland en België, wat handig is voor het transport van de opgeslagen goederen. De provincie wees daarom een aantal locaties aan waar enkel nog nieuwbouw van grote distributiecentra mag komen. Waalwijk is er een van. Maar ondanks deze regels, ondervinden omwonenden nog steeds overlast.
Zo ervaart Marijke veel hinder van het verkeer, want met de komst van de grote distributiehallen neemt ook het personenverkeer van de mensen die er werken, en de vrachtwagens die de ladingen komen ophalen enorm toe.
“De verkeerswegen zijn niet ingesteld op de komst van zoveel vrachtwagens”, legt ze uit. “We hebben bijvoorbeeld een viaduct waar geen vrachtwagens onderdoor passen. Bijna wekelijks zit hier een vrachtwagen onder vast met schade aan het viaduct en enorme verkeeropstoppingen tot gevolg. En dan heb ik het niet eens over het uitzicht en het verlies van het groen.”
Overlast
In Waalwijk staat onder meer een grote hal van de bekende online winkel bol.com. En hoewel Marijke zelf ook af en toe een pakketje online bestelt, vraagt ze zich toch af wat de toegevoegde waarde is van die grote blokkendozen bij haar in de buurt. “Het heien en bouwen zorgen voor veel geluidsoverlast”, licht ze toe. “Verder loopt het centrum hier helemaal leeg met winkels, terwijl aan de rand van de stad enorme hallen verschijnen.”
Toen ik hier 11 jaar geleden kwam wonen, bestond deze overlast niet in die mate
Distributiecentra zorgen voor werkgelegenheid, iets wat zeker positief is, vindt Marijke. Alleen ziet ze de werknemers met de auto komen. En dat draagt ook weer bij aan files.
“Het voelt oneerlijk dat grote bedrijven zoveel geld verdienen aan zo’n project terwijl jij als omwonende alleen maar hinder ervaart, het voelt alsof het voor mij persoonlijk geen meerwaarde heeft”, zegt ze. “De woningmarkt zit vast, de keuze om te verkassen is er niet. Toen ik hier 11 jaar geleden kwam wonen, bestond deze overlast niet in die mate.”
De tv-uitzending van Pointer ‘In opstand tegen logistieke blokkendozen’ is zondagavond 24 april om 22:10u te zien op NPO2.