Stel, je bent herkenbaar in een Youtube-video waarbij je in verband wordt gebracht met een misdrijf. Je werkgever, familie, vrienden en buurtbewoners herkennen je - ondanks dat je gezicht is geblurd - en vragen zich af wat je hebt gedaan. En nee, dit is niet vanwege een video van een willekeurige vlogger. Het gaat om een agent die deze beelden voor zijn werkgever op Youtube heeft gezet.

Voor De Monitor hebben we sinds augustus 2017 het Youtube-kanaal van onder andere politievlogger Jan-Willem onderzocht. Want agenten en social media blijken soms een lastige combinatie te zijn. Foto’s en video’s zijn herleidbaar tot personen, waardoor zij ernstig in de problemen kunnen komen. Soms gaat het om misdrijven waar slachtoffers bij betrokken zijn, zoals huiselijk geweld. Andere keren blijkt het om verdachten te gaan die onschuldig blijken te zijn; het kwaad is dan echter al geschied, omdat ze via social media al veroordeeld zijn.

Sinds het begin van dit onderzoek hebben we al 48 artikelen en twee uitzendingen over de moeizame relatie van agenten met sociale media gepubliceerd. Op Pointer vervolgen wij dit onderzoek. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste momenten in het onderzoek naar agenten op sociale media.

44 video’s, 61 incidenten

Het volledige onderzoek kun je bij De Monitor bekijken, en we hebben op 5 november 2017 en 30 januari 2018 tv-uitzendingen gemaakt over dit onderwerp. Daarin leggen wij onder andere uit hoe wij de locaties van de personen in de video’s kunnen achterhalen. De huidige telling van privacyschendingen in video’s van politievloggers staat op 61 incidenten in 44 verschillende video’s.

Hoe zijn we tot 61 privacyschendingen van politievlogger Jan-Willem gekomen?

Dat personen herleidbaar zijn op uitingen van de politie, kan grote gevolgen hebben. Deze jongen wilde zelfmoord plegen, maar zijn mislukte poging werd door agenten op sociale media verspreid. Met gevolg dat hij door de hele buurt werd herkend en werd aangesproken op zijn poging.

Dit stel heeft al jarenlang schulden. Iets wat je niet per se aan de grote klok wil hangen. Maar een agent gooide hun persoonlijke problemen op straat toen hij hun opvallende auto op Twitter en Facebook plaatste.

En deze man werd door zijn buurt aangezien voor een bejaardenmishandelaar. De politie verspreidde een persbericht waarin hij niet eens als verdachte, maar als dader werd gepresenteerd. En zelfs nadat bleek dat hij onschuldig was, wilde de politie dat bericht niet verwijderen van de website en sociale media.

Ondanks deze problemen is er geen behoefte aan een eindredacteur die social media in de gaten houdt. Sterker nog, er werd zelfs even beweerd dat er helemaal geen richtlijnen nodig zijn. En toch kwamen die er later alsnog.

Nieuwe incidenten

De politie beloofde dat de bestaande richtlijnen werden aangescherpt, en later gebeurde dat ook. Alsnog hebben we nieuwe incidenten gevonden: voor ons reden om met Pointer verder onderzoek naar politie en social media te doen. Lees hier ons nieuwe artikel, waarin we over de 22 incidenten in 15 video’s schrijven. Ook lees je hierin het verhaal van een tipgever die problemen met zijn werkgever kreeg nadat hij herkenbaar in een video terecht kwam.

Je kunt ons helpen in dit onderzoek. Kom je uitingen van agenten tegen op sociale media die herleidbaar zijn tot een persoon of een adres? Laat het ons weten via pointer@kro-ncrv.nl.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.