Stel: je bent slachtoffer van online oplichting en doet aangifte. Maar de politie kan niks voor je betekenen. Kun je dan naar je geld fluiten? Dat hoeft niet, want er is een regeling waardoor je je geld kunt terugvorderen bij de dader. Maar die regeling wordt nauwelijks gebruikt, blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV). Zonde, vindt Kamerlid Songül Mutluer (GroenLinks-PvdA). Daarom stelt ze Kamervragen.
Regeling te onbekend
“Het is zorgelijk dat veel slachtoffers van online oplichting niet weten dat ze hun geld kunnen terugvorderen van fraudeurs. De regeling die hiervoor bestaat, is nog te onbekend en wordt te weinig gebruikt”, zegt Mutluer. Ze wil onder andere van de minister van Justitie en Veiligheid weten hoeveel mensen sinds 1 januari 2021 een beroep hebben gedaan op Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Ook vraagt ze hoeveel daarvan daadwerkelijk geld hebben teruggekregen van fraudeurs via een deurwaarder.
“We moeten ervoor zorgen dat slachtoffers beter worden geïnformeerd en sneller worden geholpen. Ook zou de regeling moeten gelden voor betaaldiensten, zodat fraudeurs makkelijker opgespoord kunnen worden”, zegt Mutluer. Als je nu bijvoorbeeld met Adyen en Molly betaalt en je wordt opgelicht, dan geldt de regeling niet.
Mutluer vraagt de minister of slachtoffers van online fraude standaard op de PNBF-regeling worden gewezen. Ze is van mening dat dit vaste routine zou moeten worden en vraagt de minister hoe hij daarvoor gaat zorgen. “We moeten de slachtoffers van online oplichting niet aan hun lot overlaten.”
Bekijk hieronder onze uitzending over misleidende webshops terug: