Uit onderzoek van Pointer en het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) blijkt dat er minstens 11 instellingen zijn die via hun online kanalen een verkeerd beeld geven over medicatie waarmee je gewicht kunt verliezen. Het IVM heeft over de betreffende instellingen een klacht ingediend bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Wij vinden deze trend zorgwekkend, de informatie over de effecten van de middelen is veelal eenzijdig, onvolledig en deels misleidend, aldus Ruud Coolen van Brakel, directeur IVM.

Op de websites van deze klinieken worden afvalmethodes met onder andere Ozempic en Saxenda beschreven als ‘nieuw en revolutionair’. Dat is reclame,” aldus Coolen van Brakel, Het doet voorkomen alsof er werkelijk een wereldschokkende verandering aan de hand is. Daarbij ontbreekt informatie over de duur van de behandeling, langetermijneffecten en het effect van stoppen met de middelen.

Ook adverteren de klinieken op sociale media met zogeheten testimonials: positieve ervaringen van patiënten. We kunnen niet weten of dit een echte patiënt is of een acteur of actrice, en daarom mag dit niet, stelt Coolen van Brakel. Op een van de websites stelt een behandeld arts dat hij de medicatie zelf heeft gebruikt en zo tevreden was dat hij het ook aan zijn moeder voorschreef. Dit is regelrechte reclame voor een receptgeneesmiddel. Deze arts zou beter moeten weten en hij zou deze tekst in ieder geval van zijn website moeten verwijderen.”



Luister naar de radio-uitzending van Lotte Notenboom:

Diabetesmedicijn om af te vallen?

Het IVM heeft een klacht bij de Inspectie over de deze websites neergelegd, met het verzoek om handhaving. De klinieken zijn op de hoogte gebracht van het feit dat er een klacht over ze is ingediend.

In een reactie zegt de IGJ de laatste tijd regelmatig meldingen binnen te krijgen over websites die het gebruik van afslankmedicatie aanprijzen: Het is een zorgwekkende ontwikkeling. Dat geldt sowieso voor het online aanbod van geneesmiddelen. Het zijn middelen die in veel gevallen niet getoetst zijn op kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid.Daarbij wijst de Inspectie ook op het tekort aan de betreffende middelen die in de eerste instantie bedoeld zijn voor de behandeling van diabetes.

De IGJ kan websites opdragen hun teksten aan te passen wanneer ze zich niet aan de regels rond publieksreclame worden overtreden, houden. Ook kan ze een boete opleggen.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.