Apothekersorganisatie KNMP en de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) willen dat apotheken weer de mogelijkheid krijgen om medische hulpmiddelen te leveren, zo blijkt uit een interne presentatie in handen van Pointer. Ook de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen sluit zich aan bij dit plan, laat ze desgevraagd weten. Bij verzekeraars CZ, VGZ en Zilveren Kruis zijn openbare apotheken nu uitgesloten van levering.

Bij medische hulpmiddelen moet je denken aan stoma-, incontinentie-, en diabetesmaterialen. Vanaf 1 januari 2021 mogen bij Zilveren Kruis alleen nog gecontracteerde online leveranciers de medische hulpmiddelen leveren. CZ en VGZ werken al langer met dit systeem. Sommige apotheken hebben afspraken gemaakt met leveranciers of hebben zelf een leverancier. Deze partijen hebben wel contracten met de verzekeraars. Ze mogen bestellingen plaatsen maar alleen de leveranciers mogen leveren. Voor verzekeraars is deze manier van contracteren goedkoper waardoor ze de premies lager kunnen houden en volgens hen kunnen ze zo ook de kwaliteit beter bewaken.



Luister naar de uitzending van Thijs van Dorssen:

Pleisters plakken in de hulpmiddelenzorg

Problemen met levering

Toch ervaren huisartsen en verpleegkundigen al langer problemen met het bestellen van medische hulpmiddelen bij de leveranciers. Zo komen de hulpmiddelen vaak te laat, moeten zorgverleners lang wachten aan de telefoon of worden de verkeerde spullen geleverd.

Ook de toezichthouder, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), krijgt deze signalen binnen en is daarom dit jaar begonnen met het organiseren van rondetafelgesprekken met verschillende partijen, zoals zorgverleners, apothekers en verzekeraars. Binnen enkele weken zal de NZa met een rapport komen. In een reactie laat de toezichthouder weten dat er geen uitsluitsel komt over hoe de hulpmiddelenzorg ingericht moet worden. Het is aan alle betrokken partijen zelf om de problemen op te lossen.

Hulpmiddelenzorg moet terug naar de apotheken

De zorgverleners en apothekers presenteerden tijdens een sessie het plan om de hulpmiddelenzorg weer bij de apotheker onder te brengen. De KNMP, apotheekhoudende afdeling van de LHV, Taskforce Oost, apothekersassistentenvereniging Optima Farma, en de Eerstelijns Farmacie staan allemaal op de presentatie. De LHV onthoudt zich van commentaar totdat het rapport is verschenen. “Laat het via de apotheek lopen als het moet, en via de online leverancier als het kan,” zegt Henk Vermaat, beleidsmedewerker bij de KNMP. Hij schreef mee aan het plan.

Vermaat legt uit dat ze met het plan de eerstelijns driehoek tussen huisartsen, verpleegkundigen en de apotheker willen verstevigen. “Hulpmiddelenzorg past daar heel goed in, omdat spullen dan weer direct beschikbaar zijn voor zorgverleners”, aldus Vermaat. Op deze manier zullen volgens het plan, de problemen minder worden. Toch willen zorgverzekeraars niet af van het huidige systeem. Meerdere bronnen (onder wie Vermaat), laten aan Pointer weten dat de gesprekken over het oplossen van de problemen zijn vastgelopen.

Leveringsproblemen vallen mee, zegt VGZ

Verzekeraar VGZ heeft in een reactie laten weten dat de KNMP van harte welkom is om te komen praten. De signalen van zorgverleners zijn bekend, maar volgens de verzekeraar vallen de leveringsproblemen in de praktijk mee. Wel gaan ze in gesprek met de leveranciers als er schrijnende gevallen zijn. Zilveren Kruis laat weten dat ze met deze maatregel 30 miljoen euro per jaar besparen, waardoor de jaarlijkse premies 6 euro lager zijn. Ook deze verzekeraar is in gesprek met ketenpartners om problemen te verbeteren. CZ zegt dat de medische speciaalzaken inmiddels zo goed georganiseerd zijn dat de totale kosten bijna 50% lager liggen, dan wanneer de lokale apotheek het zou uitvoeren. Als er signalen zijn dat het niet goed gaat, dan wordt dat opgepakt.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.