Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft deze week invallen gedaan bij verschillende bedrijven achter nepdatingsites. Dat onthult de consumentenwaakhond twee dagen na onze uitzending over datingsites met nepprofielen. In die uitzending ontrafelen we wie er verantwoordelijk is voor het leed dat schuilgaat achter de sites, waar mannen per bericht moeten betalen om te chatten met een vrouw die niet bestaat. En mogelijk hebben deze bedrijven nu dus een verrassingsbezoek gekregen.
Eerder liet de ACM al aan ons weten dat ze duizenden sites op de korrel hebben. In ons onderzoek online oplichting bleek vervolgens dat die duizenden sites in handen zijn van slechts tientallen bedrijven. Waaronder D Support, verantwoordelijk voor een kleine vijftig sites, zoals Vinderr.com en Passiedate.com. En The Right Link, met tenminste tweeduizend websites één van de grootste spelers in de markt. Het is onduidelijk of ook juist deze bedrijven afgelopen week bezocht zijn. Die informatie houdt de toezichthouder strikt geheim.
Onderzoek ACM
De invallen van deze week zijn namelijk onderdeel van het lopende onderzoek naar datingsites met nepprofielen. De toezichthouder wil weten of er sprake is van misleiding van consumenten, of dat er andere regels worden overtreden. Een belangrijke reden om dit onderzoek te starten is dat het in veel gevallen gaat om kwetsbare consumenten. Dit beeld kwam naar voren in onze uitzendingen, waarin onder meer Opa Dirk, Harold, Jan en Simon vertellen over hun ervaringen op zoek naar liefde en gezelligheid.
Roep om wet- en regelgeving
In de reacties die we hebben gekregen op de uitzending blijkt de roep om vervolgstappen groot. Men is bezorgd over de wildgroei aan sites en de gewetenloze ondernemingen erachter. ‘Ik snap niet dat zo’n bedrijf als The Right Link niet aangepakt kan worden,’ schrijft tipgever Hans ons. ‘Het is weinig hoopgevend en onverteerbaar dat niemand er vat op lijkt te hebben. Hopelijk komt er een vervolg, en worden er snel juridische stappen ondernomen.’ Een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt laat weten dat de invallen deze week veel informatie hebben opgeleverd voor het onderzoek. Maar hij kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek daadwerkelijk afgerond is en er mogelijk maatregelen genomen kunnen worden.
‘Ik wil consumenten op het hart drukken goed te kijken wat voor diensten de datingsite aanbiedt en of er ook gebruik wordt gemaakt van nepprofielen.'
Staatssecretaris waarschuwt voor nepprofielen
Tot die tijd raadt ACM consumenten aan om alert te zijn. En staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat sluit zich daar bij aan. In reactie op Kamervragen van fractievoorzitter Henk Krol van 50Plus wijst zij mensen bovendien op het keurmerk Veilig Daten. ‘Ik wil consumenten op het hart drukken goed te kijken wat voor diensten de datingsite aanbiedt en of er ook gebruik wordt gemaakt van nepprofielen. De aanbieders zijn verplicht dit duidelijk te melden als ze hier gebruik van maken. In de praktijk kan het voorkomen dat bepaalde consumenten niet goed in staat zijn om te beoordelen of een datingsite betrouwbaar is. Het keurmerk Veilig Daten, dat is opgezet door de Consumentenbond en Thuiswinkel.org, is opgezet om consumenten daarbij te helpen.'