Leerkrachten zien grote verschillen tussen wat kinderen meekrijgen als lunch. Bijna de helft ziet soms of vaak junkfood in de broodtrommeltjes. Maar is de tijd van het broodtrommeltje voorbij? En wat is er nodig om een gezonde schoollunch te organiseren? Dit zijn de vragen die we onderzoeken in de laatste aflevering van de Pointer Podcast.
Einde van het broodtrommeltje?
De inhoud van het broodtrommeltje: het lijkt misschien niet zo belangrijk, maar het bepaalt je toekomst. Als het broodtrommeltje vervangen zou worden door een gezonde schoollunch, zouden kinderen gezonder worden én hebben kinderen meer gelijke kansen. Dat laat onderzoek in Zweden zien. In Zweden krijgen kinderen al jaren een gezonde lunch op school. Het probleem is dat ouders niet van het broodtrommeltje af willen.
Een gezonde schoollunch in Sittard
Susanne Suijkerbuijk zag grote verschillen tussen de broodtrommeltjes van kinderen. Ze greep in en geeft alle kinderen op het Kindcentrum in Sittard nu hetzelfde te eten. Kinderen én ouders blijken het geweldig te vinden. Dat roept de vraag op: waarom doen we dat niet op alle scholen?
Zweden: een voorbeeld van gezonde schoollunches
Verslaggever Odette Joosten deed onderzoek naar schoollunches en maakte er een tv-uitzending over. Ze reisde af naar het beloofde land van de schoollunch, Zweden, en vertelt in de Pointer Podcast aan Esmee Dirks en Benjamin de Bruijn wat ze daar zag. In de rubriek Kansarm of kansrijk reageert Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie aan de Universiteit Leiden op de geboden oplossing van Benjamin.