Een installatie die met PFAS verontreinigde grond van Schiphol reinigt. Volgens de luchthaven de beste oplossing voor de zwaar vervuilde grond op hun terrein. Maar veel omwonenden uit Badhoevedorp zijn bang dat de PFAS via grond of water in het milieu belandt, blijkt uit ruim 600 bezwaarschriften.

Verschillende locaties op Schiphol zijn ernstig vervuild met PFAS. Met name met PFOS, een PFAS-variant die jarenlang in het blusschuim zat en op Schiphol en andere vliegvelden veelvuldig werd gebruikt bij calamiteiten en brandweeroefeningen. “Overal waar je bij Schiphol een schop in de grond steekt, kom je PFOS tegen”, zegt Maurice van Uden van SchipholWatch, een stichting die strijdt voor een betere leefomgeving rondom het vliegveld.

Oproep

Woon je in de omgeving van Badhoevedorp en maak je je zorgen over de reinigingsinstallatie en opslag van PFAS-grond? Of woon je op een andere plek waar PFAS wordt opgeruimd? Meld je dan bij ons. 

Deel jouw ervaring
Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.

Als de luchthaven ergens op het terrein wil bouwen, bijvoorbeeld voor een uitbreiding, moet eerst de verontreinigde grond worden afgevoerd. Maar het opruimen van ‘forever chemical’ PFAS is lastig en staat nog in de kinderschoenen. Volgens een woordvoerder van Schiphol is deze grondreinigingsinstallatie inmiddels een bewezen techniek.

De reinigingsinstallatie gaat de vervuilde grond met water schoonspoelen en maakt daar weer herbruikbare grond van. Maar een deel dat overblijft, zo’n 20 procent, blijft sterk vervuilde slib. Helemaal nieuw is de techniek niet. In België staat al een zo’n reinigingsinstallatie. Wél nieuw is het plan om van het verontreinigde slib bakstenen te maken.

Maar volgens SchipholWatch is de techniek van de zuiveringsinstallatie niet onomstreden. “Het probleem is dat ze met onbewezen technologie een enorme boel gifgrond willen schoonmaken”, vindt Van Uden. Om PFAS kwijt te raken, moet het onder zeer hoge temperaturen (meer dan 1000 graden Celsius) worden afgebroken. En dan nog is er gevaar van schadelijke reststoffen. Maar Schiphol heeft zoveel PFAS-grond te reinigen dat deze methode te kostbaar wordt. Dus wordt er gekozen voor deze goedkopere, weinig eerder toegepaste oplossing. “Als je 3 kubieke meter grond wilt schoonmaken, dan begrijp ik dat je wat gaat experimenteren, maar het gaat hier om 200.000 ton.”

Tijdelijke opslag PFAS-grond Schiphol

Modderstromen de sloot in

“Amateuristisch”, vindt huisarts Flip Brühl uit Badhoevedorp de opslag. Regen en wind hebben vrij spel om de vervuilde grond te verspreiden. “Er is hier ontzettend veel ongerustheid, maar de overheid is tot nu tot niet onder de indruk. Ze verlenen gewoon de vergunningen voor de installatie en de opslag.”

“Als je de aanvragen ziet van Schiphol bij de gemeente Haarlemmermeer, dan klopt alles en voldoet alles aan de NEN-normen”, zegt Brühl. Maar als je gaat kijken, zie je dat de zeilen gescheurd zijn. Bij regen zie je modderstromen de sloot in gaan. Er zit een discrepantie tussen het papier en de werkelijkheid.”

Ondertussen is Schiphol al druk bezig met de voorbereidende werkzaamheden voor de reinigingsinstallatie en gronddepots. De gemeenteraad van Haarlemmermeer moet nog een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag voor de reinigingsinstallatie. Bruhl: “Wij gaan naar de rechter. en vorderen dat het werk stopt en dat we in gesprek komen met Schiphol. Wij willen dat zij het degelijk opslaan tot er een veilige manier is om het af te breken.”

Op de hoogte blijven van ons onderzoek?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.