Reisaanbieder Zoweg valt in herhaling. Voor de derde keer zijn er klachten over hun supergoedkope reisjes van drie dagen naar de Veluwe, Groningen of een Duitse stad. Maar mensen die boeken betalen nooit de prijs uit de advertentie. Er zijn altijd bijkomende kosten. Dat mag niet.



Klachten over foute reisadvertenties worden behandeld door de Reclame Code Commissie (RCC). Zelfregulering in de reclamebranche betekent dat de RCC een ‘aanbeveling’ doet om je als organisatie wél aan de regels te houden en daarnaast kunnen ze een ‘alert’ uitvaardigen, dat wil zeggen het openbaar maken van de ‘aanbevelingen’. Maar een sanctie of boete kan de RCC niet opleggen. De vraag is of zelfregulering een voldoende sterk instrument is om foute adverteerders hun leven te laten verbeteren.

Te gast: Gerrit van Bruggen, hoogleraar marketing aan de Rotterdam School of Management en Pointer journalist, Jeroen Koot.

Reclame Code Commissie een 'tandeloze tijger'

Luister ook deel 1:

Reiskosten

Onduidelijke reisprijzen

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.