Reisaanbieder Zoweg valt in herhaling. Voor de derde keer zijn er klachten over hun supergoedkope reisjes van drie dagen naar de Veluwe, Groningen of een Duitse stad. Maar mensen die boeken betalen nooit de prijs uit de advertentie. Er zijn altijd bijkomende kosten. Dat mag niet.
Klachten over foute reisadvertenties worden behandeld door de Reclame Code Commissie (RCC). Zelfregulering in de reclamebranche betekent dat de RCC een ‘aanbeveling’ doet om je als organisatie wél aan de regels te houden en daarnaast kunnen ze een ‘alert’ uitvaardigen, dat wil zeggen het openbaar maken van de ‘aanbevelingen’. Maar een sanctie of boete kan de RCC niet opleggen. De vraag is of zelfregulering een voldoende sterk instrument is om foute adverteerders hun leven te laten verbeteren.
Te gast: Gerrit van Bruggen, hoogleraar marketing aan de Rotterdam School of Management en Pointer journalist, Jeroen Koot.
Reclame Code Commissie een 'tandeloze tijger'