Nederland heeft de grootste bloemenveiling ter wereld. De veiling, Royal FloraHolland (RFH), is het platform waarop kwekers en inkopers handel met elkaar kunnen drijven. Maar sinds begin van dit jaar zijn de verhoudingen tussen RFH en de inkopers en handelaren van bloemen en planten zeer verstoord.
RFH zet in op 100% digitalisering van de veiling uit kostenoverwegingen en ambitie. Op dit moment vindt de veiling in het westen van het land plaats in Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg. Maar RFH werkt toe naar landelijk veilen, alles vanaf één locatie. Dat zou kunnen betekenen dat er volledig overgestapt wordt op veilen via foto’s in plaats van een fysieke marktplaats waar inkopers bloemen kunnen zien, ruiken en voelen.
Daarnaast veranderen inkoop en logistiek drastisch. Bij planten is dat sinds eind augustus al zo en gevreesd wordt voor de bloemen. Voor grote kwekers en handelaren is een fysieke veiling niet nodig, zij kopen voor de massa direct in bij de kweker en bepalen ook de prijs. Maar kleine kwekers kunnen zich op de veiling met foto’s onvoldoende onderscheiden. En kleine inkopers worden door foto’s niet verleidt tot impulsaankopen, missen nieuwe soorten en een scherpe veilingprijs.
Als kleine kwekers en inkopers het onderspit delven, komen er geen nieuwe bloemen meer op de markt en blijven er straks alleen nog rode en gele tulpen over. Een reportage van een dag met een kweker, en twee inkopers aan het werk op de veiling.
Met dank aan: Walter Landesbergen van de Bloemenkrant en alle mensen die hun visie en ervaringen hebben gedeeld.In de reportage zijn te horen: Ben Jansen van Tunezo, Pieter Straathof en Sander Kranendonk van Bloemenhof, Koos en Jan Kees Heemskerk van Heemskerk Flora, Frank Timmermans van Flora Futura en Michel van Schie van RFH.
Digitalisering van de bloemenveiling is funest voor het aantal soorten